A céges üzemeltetésű járművek, így a flották száma ugrásszerűen megnőtt az elmúlt években. Értelemszerűen a flottamenedzsment szolgáltatások iránti igény ezzel párhuzamosan növekedett, valamint a feladatok köre is átalakult. Míg korábban ezek a szakemberek műszaki vagy autóhoz kapcsolódó műszaki képzettséggel rendelkeztek és az egyik legfőbb feladatuk az autók olajcsere periódusának ellenőrzése és a felmerülő műszaki problémák megoldása volt, addig ma már egyre inkább jellemző, hogy a pályát választóknak szerte ágazóan tudással kell rendelkezniük a hatékony és biztonságos üzemeltetésben.

Partnerünk, az Ecofleet járműkövető és flottamenedzsment rendszer szakértői összefoglalták a flottakezelés 5 alapvető feltételét.

Fontos ez mert ha kiesik egy jármű, sokba kerül helyettesítő eszközt vagy személyzetet találni, nem is beszélve az esetleges személyi sérülésekről.

Az alábbiakban felsorolt 5 lépés segíthet a flotta biztonság növelésében:

1.) Hozzunk létre egy határozott flottabiztonsági politikát 

A flottabiztonsági politika megalapozza a hatékony flottabiztonsági programot. Egyértelmű politika kidolgozása segít a járművezetőknek megérteni a szervezet elvárásait. Ezenkívül lehetőséget kínál a különböző érdekelt felek számára, hogy mérlegeljék és megosszák perspektíváikat és igényeiket.

Art Liggio, a flotta alapú szervezetek biztonsági oktatóprogramjának, a Driving Dynamic elnökének véleménye szerint: „Egyértelműen közölni kell, hogy a biztonság alapvető vállalati érték és tudatni kell az alkalmazottakkal, hogy egyetlen munka sem olyan fontos, hogy személyes és értékkockázaton keresztül valósuljon meg. Tájékoztassa a járművezetőket arról, hogy a vezetők és a flottamenedzserek aktívan támogatják és részt vesznek a szervezet biztonsági erőfeszítéseinek megvalósításában.”

Bár a flottabiztonsági politika kidolgozása nagyszerű kezdet, nem elegendő, ha csak a papírokon szerepel. A szervezeteknek gondoskodnia kell arról, hogy az irányelveket következetesen alkalmazzák a unkavállalók a programjaikban, és hogy az érintettek és a járművezetők könnyen megértsék azokat.

2.) Készítsünk robusztus képzési programot 

Sajnos a teherautó-vezetés veszélyes munka. Magyarországon az elmúlt évek statisztikái alapján a személysérüléses közúti közlekedési balesetek okozásában 3. helyet foglalják el a teherautó-sofőrök 7%-kal, a személyautósokat és kerékpárosokat követően. Pest megye a legveszélyeztetettebb: A legtöbb halálos kimenetelű baleset is ide köthető 15%-kal. (Az Egyesült Államok sem büszkélkedhet: A teherautó-vezetés 8. legveszélyesebb munka az Egyesült Államokban, minden 100 000 munkavállalónál 22,1 halálos baleset következik be. A teherautó-sofőrök halálozási aránya hatszor magasabb, mint az Egyesült Államok átlaga.)

Ezeket a riasztó számokat figyelve minden flottaszervezetnek végre kell hajtania egy robusztus biztonsági képzési programot. Az OSHA szerint egy biztonsági program nemcsak a járművezetőket, hanem a szervezet pénzügyi forrásait is védi. Ezenkívül megelőzi a tényleges és jogi veszteségeket. Az erős biztonsági program kidolgozása, végrehajtása és végrehajttatása a legjobb módja annak, hogy elkerüljük a baleseteket, amelyek a munkavállalókat érhetik a munkavégzéshez szükséges vezetés közben.

Először finomíthatjuk a járművezetői felvételi folyamatot, és rendszeres képzési programokat vezethetünk be mind az új, mind a meglévő járművezetők számára. Használjuk ki a technológiákat a vezető teljesítményének ellenőrzésére, a járművek megfelelő karbantartására és ösztönözzük a biztonságos vezetési magatartást. Az alábbiakban részletesebben vizsgáljuk meg ezeket a stratégiákat.

3.) Tőkeáttételi technológia 

Geoff Annesley szerint a flottavállalatok sok erőforrást költenek a szükséges biztonsági előírások teljesítésére ahhoz, hogy elérjék a szükséges teljesítményszintet.

„Úgy tűnik, hogy végre megoldás érkezett a „Dolgok internete” (IoT) formájában” - írja. „Az IoT technológia kritikus elem a szállítási és ellátási menedzsment költségeinek csökkentéséhez, mivel más technológiákkal kombinálható a kezelési és szolgáltatási flották fontos dimenzióinak javításához.”

Az Ecofleet GPS-kompatibilis flottakezelő szoftvere, a motorhoz csatlakoztatott flottakövetővel jó példája a hasznos IoT-megoldásnak.
Javíthatja a flotta hatékonyságát és korszerűsítheti a műveleteket és olyan beépített funkciókkal is rendelkezik, amelyek elősegítik a biztonságos vezetést, a jármű alapos ellenőrzését és a jármű rendszeres karbantartását.

4.) Ösztönözzünk és pontozzuk a biztonságot 

A negatív megerősítés önmagában nem a legjobb módja a flotta biztonságának javítására. Javasolandó a biztonság ösztönzése, támogatása, sőt még „játékos” pontozási rendszer bevezetése is, melyek izgalmas és szórakoztató biztonsági programok az alkalmazottak számára.

Megfontolandóak az ösztönző programok is. Mivel a munkavállalók 65% -a kedveli a nem pénzbeli jutalmakat, először utazási vagy áru-bónuszokat kínálhat azoknak a munkavállalóknak, akik aktívan részt vesznek és jól teljesítenek a biztonsági programokban.

5.) Értékelje a biztonsági program hatékonyságát 

Végül, miután elkészítettük a biztonsági politikát és programot és új technológiákat alkalmazunk egy ösztönző modell segítségével, következetesen értékelni kell a biztonsági képzés hatékonyságát.

Először ellenőrizzük, hogy az sofőrök a programban megtanultakat a gyakorlatban megvalósítják-e. Ha nem, akkor meg kell tudnunk, hogy miért van ez. Ezután továbbléphetünk az egészségügyi és biztonsági mutatók értékelésére. Az is jó ötlet, hogy nyomon kövessük az alkalmazottakat, hogy kiderüljön, hogy van-e további segítségre szükségük a képzési folyamat után. Ezen információk felhasználásával értékelhetjük az előrehaladást és elvégezhetjük a szükséges változtatásokat.

A flotta és a járművezetők biztonságának javítását a flottaszervezés egyik legfontosabb prioritásának kell tekinteni.